Social impact

Social impact centers (spark centers)

Stichting Maya heeft in Nepal een aantal locaties waar verschillende maatschappelijke vraagstukken en benaderingen samenkomen. Op al deze locaties werkt Maya samen met lokale organisaties en instellingen. Het zijn bij uitstek geschikte omgevingen om te ervaren hoe verschillende probleemgebieden het risico in zich dragen om elkaar in stand te houden of elkaar onderling zelfs negatief kunnen beïnvloeden. Maar het zijn ook ideale omgevingen om (al dan niet in een onderzoekende fase) te werken aan een multiprong approach gebaseerd op kennis uit meerdere disciplines om zo een positief effect te creëren en bij te dragen aan verbeteringen en oplossingen. Hiervoor verwelkomt Maya al ruim 10 jaar Nederlandse studenten van o.a. de HAN.

Een aantal van de hieronder genoemde locaties heeft een vrij vaste doelgroep, maar een ander aantal bevindt zich in de situatie waar zich mogelijkheden aandienen om ook andere doelgroepen te bereiken. 

Dagopvang jongeren met een verstandelijk beperking i.c.m. café Maya (type Brownies en Downies) (PKR).

Thema: professionalisering van begeleiders. Mmv studenten ROC Zorg en Welzijn, ROC verpleegkunde.

Thema: verbeteren motoriek van cliënten. Mmv studenten HvA ergotherapie.

Thema: aanbieden activiteiten tbv dagbesteding, sociale vaardigheden en empowerment. Mmv studenten ISW

Thema: voorlichten van gezinsleden / buurtbewoners op het vlak van social inclusion. Mmv studenten ISW

Moeder-kind centrum met peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang (THK) 

Thema: professionalisering van begeleiders. Mmv studenten HAN educatie.

Thema: aanbieden van educatieve (spel)activiteiten aan het jonge kind. Mmv studenten HAN pabo en studenten ROC onderwijsassistent.

Thema: voorlichting geven aan jonge moeders. Mmv studenten ROC verpleegkunde

Sportveld / sportaccommodatie voor jongeren met diploma VO of afgeronde studie maar toch kansloos op krappe arbeidsmarkt (SER, ADH, GOR)

Thema: sport, dans, empowerment voor kinderen en jongeren met diploma VO of afgeronde studie maar toch kansloos op krappe arbeidsmarkt. Mmv studenten SGM, ALO, Sportkunde, ISW

Thema: Professionalisering (coaching skills) van begeleiders. Mmv studenten ISW
sport, dans, empowerment voor jongeren. Professionalisering (coaching skills) van begeleiders.

Moedergroepen bestaande uit al dan niet alleenstaande moeders, met issues als gender inequality, armoede en ongeletterdheid (ADH, TAL)

Thema: empowerment (via microkredieten), weerbaarheid, leren lezen / schrijven en rekenen. Mmv studenten HAN educatie, studenten HvHL community development, studenten ISW.

Youth clubs met lokale jeugd (SER, ADH, TAL)

Thema: gelijkwaardigheid tussen jongens en meisjes vergroten dmv aanbieden sport en spel activiteiten, kringgesprekken, voorlichting. Bespreekbaar maken van onderwerpen die met pubertijd en seksualiteit hebben te maken. Mmv: studenten SIW

SAMENWERKING MET LOKALE OPLEIDINGEN

Er is ook de mogelijkheid tot samenwerking met de Hogeschool in Pokhara. Er is een opleiding tot health officer, waar studenten worden opgeleid tot professionals die voorlichting geven aan mensen in de community op een breed scala aan onderwerpen.

HUISVESTING

Stichting Maya regelt de huisvesting voor studenten bij gastgezinnen die veelal aan de initiatieven verbonden zijn. Studenten krijgen altijd (met zijn tweeën) een eigen kamer binnen het gezin en kunnen mee-eten en deelnemen aan activiteiten met gezinsleden. Nepalese gastvrijheid kenmerkt zich door een heel open houding waarin buitenlandse studenten als familie worden ontvangen en snel worden opgenomen.

BEGELEIDING

Er is persoonlijke begeleiding vanuit stichting Maya in de vorm van één of meerdere (Nederlandstalige) personen die in het bezit zijn van een passende opleiding op minimaal hetzelfde niveau. Zij zorgen voor minimaal twee contactmomenten per week waarvan minstens één op locatie.