Namasté

Over ons

Stichting Maya zet zich in voor kinderen in Nepal. Omdat kinderen recht hebben op goed onderwijs, adequate gezondheidszorg, op sporten en spelen en om in een veilige omgeving op te groeien en kind te zijn. Allemaal dingen die in Nepal helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.

In een breder kader steunen we de sociale structuren waar deze kinderen deel van uitmaken: scholen, gezinnen en hele gemeenschappen. Zodat zij op hun beurt de kinderen een betere toekomst kunnen bieden. Bekijk onze projecten om te zien hoe we die steun vorm geven. Meer over onze visie en missie lees je hier.

We steunen tientallen projecten per jaar, in grootte variërend van de donatie van EHBO kits tot de constructie van complete schoolgebouwen, en alles daartussen in. Het aantal mensen dat we daarmee elk jaar bereiken vind je in de tabel hiernaast.

Ontwikkelingen binnen de stichting

In de beginjaren is vooral aandacht besteed aan kleinschalige hulp op educatief vlak: beschikbaar stellen van woordenboeken en atlassen, speelgoed voor peuter- en kleuterklassen, hier en daar schoolmeubilair. In 2006 is er een start gemaakt met een atelier om de nodige lesmaterialen ter plaatse te fabriceren. Ook hebben we in deze beginjaren aandacht besteed aan bijscholing voor docenten in de Engelse taal. Naast de focus op onderwijs hebben we vooral veel rookloze ovens laten bouwen en een start gemaakt met de bouw van de opvolger: de biogasinstallatie met als bijkomend aspect het toilet. Zo zijn er nu een aantal gemeenten in de Harpan vallei waar alle bewoners een toilet hebben. Iets dat in grote delen van Nepal nog steeds erg ongebruikelijk is. Na 2009 is kennisoverdracht steeds belangrijker geworden en sindsdien maken we dankbaar gebruikt van tientallen Nederlandse stagiairs om hier handen en voeten aan te geven. Hiervoor werken we samen met o.a. de Pabo opleiding en met professionals van het Radboud UMC. Inmiddels heeft stichting Maya zich ontpopt tot een dusdanige speler dat we regelmatig benaderd worden door bv het Nepalese Rode Kruis en het Nepalese Ministerie van Onderwijs voor samenwerking.